top of page
  • Forfatterens bildeLadybird

Vi våkner opp i Hollywood!

Oppdatert: 17. jan. 2021

Hollywood, 26. februar 2002

Vi sover lenge, og våkner opp på det lille, men superkoselige hotellet vårt i Hollywood Boulevard, - og vi er naboer til "Walk of Fame". Her skal vi blande oss med "stjernene" i en uke!

Vi tar en etterlengtet dusj, og kler oss for å starte dagen i Hollywood Boulevard på jakt etter frokost. Vi finner "Shelly Café", en koselig, liten plass som serverer alt hva vi måtte ønske.

Vårt lille hotell ligger ved "Walk of Fame"

Vi oppdager fort at det knøttlille hotellet vi ble sendt til, også har Hollywood Boulevard som nærmeste nabo, og at "søster-hostelet" som vi var innom i går er tvers over gata. Vi kjørte ikke langt med taxien, det var bare rundt kvartalet. Så morsomt!

Lille "Liberty" hotell forsvinner helt ved siden av det store "Plaza hotel".

Vårt lille hotell er i disse dager (2020) nå fullstendig renovert, og heter i dag Hollywood VIP Hotel. Her reklames det med at de er det eneste glamorøse og miljøbevisste hotellet i Hollywood hvor du bor tett på der "alt skjer"!

Her bor vi; - rett ved Hollywood Blvd Walk of Fame

Los Angeles - 80 "byer" i en by

Dette er byen med de mest tiltrekkende menneskene, skal man tro statistikken, og de fleste plastikk-kirurgene! Lite vind, mye sol og et tempo man ikke finner andre steder. Los Angeles har 80 mindre "byer", som tilsammen utgjør USAs største by, og varierer fra ekstrem luksus til fattigdom. Dette er drømmenes by, hvor lykke, skandaler og skuffelser går hånd i hånd. En by hvor realitetene ofte overgår det man kan se på filmlerretet. For de som besøker byen er mulighetene overveldende. Her kan du gjøre alt! "Ride the surf" i Santa Monica, ta en tur innom noen av de mange TV- og filmstudioene, la deg friste av de eksklusive butikkene i Rodeo Drive, hoppe på en sightseeingbuss og se hvordan "the rich and the famous" bor og lever eller spenne på deg rulleskøyter og nyte livet i Venice Beach. Det er umulig å kjede seg i Englebyen!

Vi får starte i en ende - se filmstudioene

I dag skal vi bare rusle rundt å gjøre oss litt kjent. Vi får tilbud om å være med på TV-show på CBS Television gratis, men føler ikke vi er klar for det, - iallfall ikke ennå. Turistkontoret er stengt. Men derimot takker vi ja til en guidet tur med "Hollywood Fantasy Tours".

Rundtur i Hollywood

Først kl. 01 p.m. "Gratis Historic Hollywood Tour". En rundtur med bil, hvor vi ser på kjente steder og besøker flere studioer. Guiden var tidligere film-mann og kjente visstnok mange berømtheter. Han forteller mange morsomme historier, og vi får se hvor "stjernene" arbeider, spiser, spiller og hvor de bor.

Kl. 2 p.m.går vi over i neste bil som tar oss til Beverly Hills, for å se på alle palassene til berømthetene opp igjennom tidene. Hele 70 forskjellige boliger, og alle er palasser!

Besøk i Rodeo Drive

Først kjører vi ned Sunset Strip, her er gater med flotte palmer på hver side. Vi kjører opp Beverly Hills og Bel Air. Han viser oss en allé, og peker og gestikulerer; "Her pleide Ronald Reagan å ta morra-løpeturene sine". Vi blir forespeilet at vi kanskje kommer til å se en stjerne...

Til slutt ender vi i Rodeo Drive, som er Amerika's shopping område nr. en. Her shopper "stjernene". Vi tar noen bilder, men tør ikke engang å gå inn i butikkene. Vi møter ikke Julia Roberts, men det er her "Pretty Woman" er filmen, - og dette er hennes shopping-område.

Shoppingstrøket "Rodeo Drive" hvor alle stjernene shopper.

Jeg fant en fin "stjerne" i Rodeo Drive"!

Etter et par timer er vi tilbake ved "senteret" vårt. Vi har blitt ganske sultne, så vi vaser rundt. Men lett er det ikke å velge og mye er dyrt. Vi havner til slutt på "Jonny's Rockets" og tar en hamburger og iste. Vakta på "senteret" husker oss igjen fra i går, og sier "Jeg så dere i 4. etasje!" (Hvorfor husker alle oss? Vi er vel ikke så annerledes enn amerikanere...)

Etter å ha tatt ut noen kontanter på kredittkortet, drar vi "hjem" til Mara og hotel Liberty. Jeg prøver å ringe Genti, men jeg får ikke svar. (Det er ganske rart å tenke på at han bor her et sted i L.A. Vi har ikke sett han siden 1997, da han bodde hos oss hjemme i Kragerø i tre måneder. Han dro fra Albania til California for å studere i 1998, og har siden vært her.)

Så ringer jeg Ewa, og kommer til svarer'n, men ho ringer meg tilbake. Vi prater og avtaler å treffes på lørdag kl. 10 a.m. Ho kommer hit til frokost-tid. WOW, det blir spennende, siden jeg ikke aner hvordan ho ser ut. (Jeg traff henne i et California-chatte-rom rett før vi dro, og ho var behjelpelig med spørsmål jeg hadde ang. byen.)

Kvelden på "Frihets"-hotellet vårt

Så er det kveld og vi må ha litt i magen igjen, så vi går tilbake til Hollywood Highland Complex/senteret, hvor vi kjøper pizzakringer på "Auntie Anne's" og får invitasjon til en filmpremiere på Manns Chinese Theatre torsdag kveld. Det er gratis, hvis vi bestiller billetter i morra! Kult!

Resten av kvelden nytes "hjemme". Vi setter på en klesvask (koster 1 1/2 dollar), skriver dagbok og sjekker nettet. Lene skriver til en venninne, jeg har fått mail fra "Eremitten" og Ewa. Ho jobber i reiselivsbransjen, og har vært behjelpelig med å finne flybilletter hjem. De måtte kjøpes her, og ikke fra Norge, siden vi ikke skulle ha tur/retur-billetter. Ho har funnet flybilletter til oss, men de kan ikke kjøpes via nettet, så jeg må ringe hennes kontakt i morra. Det siste jeg gjør er å maile Genti, for å fortelle at jeg ikke får tak i han...