top of page

En dag i Universal Studios

Oppdatert: 17. jan. 2021

Hollywood, fredag 1. mars 2002

I går bare "luktet" vi på filmbyen, i dag skal vi tilbringe hele dagen blant kulisser og sceneshow. Er det så kult som vi håper på?

Det blir sløve morgener, med kaffe og frokost på rommet, så vi er ikke nede og klare for Universal Studios før ca. kl. 11:00. Vi tar den "røde" metroen en stasjon nordover, følger strømmen av mennesker, krysser noen gater og venter på skyttel-toget som tar oss opp bakkene til US. Vi har vært heldige og fått oss en gratis-billett, en dag vi var ute og vandret på Hollywood Boulevard, så vi slipper med 45 mot 90 dollar. Det gjør ingenting!

Vi starter pent i Blast Zone

Siden vi har hele dagen på oss i dag, har vi bestemt oss for å ta det helt med ro og kose oss skikkelig. Vi bestemmer oss for å ta det som det kommer, og virkelig "la humla suse", som vi pleier å si på vår kant av landet...

Derfor starter vi der vi kommer først, nemlig til Blast Zone, som er mest for barn, - men det er ok for oss også.

Her er nok av tilbud og mye å få kjøpt for dem som ønsker det.

Universal Studios Hollywood er verdens største filmkompleks, så derfor bestemmer vi oss for å bli med på en 45-minutters lang togtur gjennom komplekset, så vi får med oss de fleste høydepunktene og får litt oversikt.

Togtur inn i kulissene

Toget tar oss rundt til alle studiokulissene, mange forskjellige byer og inn i tunneller hvor vi får være med på "ulykker", vi møter KingKong, svære haier som kommer hoppende opp rett ved toget og vi opplever eksplosjoner. Livaktig som bare det, men likevel heldigvis bare "fake". Vi ser folk som er travelt opptatt med opptak til en ny film, og Lene gjenkjenner Mike Myres i "Austin Powers 3".

På rundturen med toget fikk vi et overblikk over den "fiktive" filmbyen fra en høyde over byen.

En plass hadde de laget en kjempestor plakat av det kjente skiltet, slik at folk kan få tatt et "close up photo shot".

Mat og pauser innimellom

En skulle tro at en hadde kjempegod tid når en har en HEL DAG på et sted som dette, men timene bare flyr, og ikke rakk vi alt vi hadde lyst til heller. Men noe vi måtte bevilge oss innimellom var litt mat og drikke. Og spisesteder og restauranter var det mange av, selv om ofte køene var lange...

Water World og Mummy Returns

Klokka nærmer seg 2 p.m. og vi er slitne i beina etter mye jabbing, så vi bestemmer oss for at vi vil på show, så vi får sitte litt.

Først drar vi på "Water World", et skikkelig stunt show med mye action. Det er skikkelig imponerende å se hva de får til, og kondisjonen til disse skuespillerne, - ja, den skal man lete lenge etter. Det ble mye vann og spruten står langt opp på tribunene hvor folk sitter.

På stunt-showet WaterWorld er det full fart og mye vann!

Så bærer det rett til hallen hvor "Mummy Returns" holder til, og det er noe av det verste vi har vært med på. Vi går gjennom kulisser som var med på denne filmen, det er mørkt og vi blir tatt på hele tiden. Til slutt havner vi inn i et egyptisk gravkammer hos mumiene. Det er ingen retrett-mulighet, så vi må bare gå videre. Vi hyler og skriker og er kjempeglade da vi er ute i lufta igjen.

Vel ute trenger vi å roe oss litt ned, så vi havner på noe som er litt mindre actionfylt, nemlig barneshowet "Animal Plantet Live", som visstnok vises på TV her borte. Her er det mange dyr som viser hva de kan, og det er kjempekoselig, og vi klapper sammen med ungene.

"Tilbake til fremtiden" hele to ganger!

Etter å ha vært borte og kjent på den låste bokhandlerdøra til kulissene fra filmen "Notting Hill", var vi igjen tilbake til bilen fra "Back to the Future". Dette er nemlig Lenes favorittfilm nr. 1, og med Michael Fox i hovedrollen blir det ikke feil. Så mamma lot seg ikke be to ganger om å ta nok en "kjøretur"ut i verdensrommet og tilbake til fremtiden...

Vi står i kø for å bli med i fly-simulatoren, hvor vi kjører gjennom "Big Ben" i London, snitter forbi skyskrapere i store byer, kjører gjennom eksploderende vulkaner, is-pakkede elver, gjennom ørkenen og ut i verdensrommet. Her er det bare å holde seg fast, og la det stå til!

Lene foran bilen de brukte i filmen "Back to the Future".

Med dinosaurene i Jurassic Park

Klokka nærmer seg 5 p.m. og vi oppdager til vår forskrekkelse at mange ting stenger kl. 17. Vi springer ned alle rulletrappene til "Lower Lot", for å få med oss et "Jurassic Park"-ride før de stenger.

Vi kjøper billett og kjører båt gjennom parken, hvor alle dyra fra filmen holder til. Her er T-Rex og andre store dinosaur-monstre, og de er ganske så nærgående. Den eneste måten å slippe unna disse monstrene på, er å kjøre ned fosse-stryket med et fall på ca. 26 meter rett ned.

Slutten blir våt og brutal og vi føler at "tarmene" forsvinner, - men du verden for et "kick". Det var kjempegøy - og slutten var uventet.

Lene foran fossefallet, hvor reisen vår endte i Jurassic Park.

Vi rakk ikke "E.T.-adventure" og mange andre ting vi hadde tenkt å se, men jeg rakk å forevige meg med noen kjekke og "kjente" månefarer-gutter som hadde stukket så fort innom.

Mørket kommer fort, og kl. 18:30 må vi gi oss. Vi går til utgangen gjennom citywalk'en hvor vi var med Genti i går, og finner shuttle-toget som tar oss ned til metroen. En stasjon sydover, og vi er tilbake i Hollywood Boulevard ca. 19:30.

Det blir en rolig kveld, med nudler & loff, og en felles-mail blir skrevet for siste gang denne ferien. Genti ser vi ikke noe til, han har nok vært for trøtt etter at han gikk av jobben kl. 22. Egentlig så er det veldig hyggelig å slappe av foran TV-en på Liberty-hotellet også...