top of page
  • Forfatterens bildeLadybird

PĂ„ safari i Uganda - Lake Mburo

Oppdatert: 27. mai 2019

Å reise til Uganda uten Ă„ dra pĂ„ safari, - nei, det gĂ„r nesten ikke an. Dessuten er det spennende Ă„ fĂ„ se de ville dyrene i sitt rette element. Vi "klemmer inn" en to dagers safari i vĂ„rt tette program, selv om vi vet det kommer til Ă„ bli slitsomt.

Jeg har lest boka og sett filmen "Mitt Afrika" - om Karen Blixens liv pÄ farmen i Kenya pÄ begynnelsen av 1900-tallet. Det jeg forbinder med safari er ville dyr, tropehjelm og spenning, sÄ jeg har gledet meg utrolig til nettopp en safari-tur. Det er ikke hver dag en er i Afrika, - dette er fÞrste gang for meg!

Visste du at ordet "safari" pÄ swahili betyr Ä "reise". NÄr det snakkes om safari, tenker jeg pÄ Ä se og fotografere ville dyr, men den opprinnelige formen for safari oppsto pÄ savannene i det Þstre Afrika, og da var formÄlet Ä jakte pÄ dyrene. Heldigvis er det ikke sÄnn lenger.

For oss denne gang, blir det bare en overnatting, og jeg er redd det blir litt lite, iallfall hvis en vil se noen av de store kattedyrene; leopard og kanskje lÞve, for da mÄ en pÄ nattsafari eller kanskje tidlig pÄ morran. Men uansett vi fÄr iallfall sett noe...

250 km fra hovedstaden Kampala

Vi har kjÞrt i mange timer nÄ, for selv om Lake Mburo bare ligger 25 mil fra hovedstaden, er det ikke akkurat norsk standard pÄ veiene her, og vi har hatt mange stopp underveis. FÞrst pÄ Ekvator, hvor vi mÄtte foreviges ved SN-merket. SÄ hadde vi en stopp hvor vi tok pÄ sÞnnen til mr. bishop; Asaph, som tidligere har jobbet pÄ Lake Mburo nasjonalpark. Han har tilbudt Ä guide oss rundt, og det sparer vi litt penger pÄ. For Ä vÊre pÄ safari, det er dyrt, og det kan en jo forstÄ. Det er jo ganske mere tungvint langt inni bushen her, enn pÄ et hotell inne i byene. Vi mÄtte ogsÄ stoppe for Ä ta ut UGX - ugandiske shilling - for Asaph ville betale kontant, siden han hadde sine egne priser for oppholdet. (De tar kredittkort pÄ lodgene.) Mens vi fÞlte vi var "Olsenbanden pÄ bank-raid" igjen, der vi omtrent mÄtte tÞmme tre minibanker fÞr vi var fornÞyde og fikk ut vÄre millioner. En merkelig fÞlelse...

Litt info om Lake Mburo, dyre- og fugle-liv og historie

Underveis forteller Asaph oss om Uganda og sier at landet er rikt og har fÄtt mange gaver fra naturens hÄnd. Her er tropisk regnskog, og det er et veldig fruktbart og grÞnt land. Landet har mange dyr du ikke finner andre steder og Lake Mburu har sin egen historie.

Lake Mburo National Park er en kompakt liten perle, som ligger beleilig nĂŠr motorveien som forbinder Kampala til parkene i Vest-Uganda. Det er den minste av Ugandas savanner og nasjonalparker, og berggrunnen her er gamle bergarter som dateres tilbake mer enn 500 millioner Ă„r.

Parken er 370 kvm stor og 20% av parkens overflate er vÄtmarksomrÄder. Her er hjemmet til 350 fuglearter og mange dyr; slik som sebra, impala, eland, bÞffel, oribi, apekatt, giraff, leopard, flodhest, krokodille, hyene, topi og mange flere. Dessverre for oss finnes det ikke elefanter her, og det gjÞr ogsÄ til at vegetasjonen ikke blir "temmet" pÄ samme mÄte som i andre parker, sÄ her er mye skogsomrÄder.

Dyrelivet har blitt eliminert flere ganger pga. parkens usikre fortid. Det Ä prÞve Ä kvitte seg med tsetse-fluer, bygge veier til rancher og til slutt problemet med krypskyttere, det gjorde et dypt innhogg i dyrebestanden. NÄ gÄr 20% av parkens inngangspenger til Ä finansiere lokalsamfunnsprosjekter som bygningsklinikker og skoler. Det er positivt!

Vi er endelig framme ved mÄlet vÄrt; Rwakobo Rock lodgen.

Endelig ved mÄlet; Rwakobo Rock-lodgen

Endelig nÊrmer vi oss, etter Ä ha kjÞrt pÄ den rÞde veien som er full av humper og hull. En plass er veien fyllt med vann og vi sitter med hjertet i halsen, kommer vi over? Det gjÞr vi, - men dette tar tid, Afrika-tid! Imens har det plutselig blitt mÞrkt, sekk mÞrkt, - men mÄnen "smiler" til oss oppe pÄ himmelen. (Det er noe jeg syns er fascinerende nÄr en reiser rundt; hvordan mÄnesigden endrer seg etter hvor du er i verden.) Lysene fra bilen skremmer opp harer og forskjellige fugler som befinner seg midt i veibanen. En plass overrasker vi en hel flokk med antiloper. SÄ endelig er vi ved mÄlet vÄrt; "Rwakobo Rock"-lodgen. Den ligger rett pÄ utsiden av nasjonalparken og er sÄnn midt pÄ treet prismessig. Klokka er rundt 8 pm og jeg har gÄtt glipp av solnedgangen. Den har jeg hÞrt er sÄ fantastisk, og jeg hadde Þnska meg noen bilder, - men vi rakk ikke fram denne gangen...

PÄ parkeringen blir vi mÞtt av Isac, som viser vei i mÞrket bort til lodgen og resepsjonen. Vi fÄr servert hibiscus-saft og de spÞr om vi Þnsker middag. Vi ser pÄ hverandre og sier "ja takk". Det er rene avmagringskuren dette her, for vi spiste frokost klokka 07! Etter det har vi spist en grilla banan,"gondja", en kaffe latte og noen aprikos-kjeks som vi hadde med fra Norge. Vi fÄr servert tomatsuppe, fylte auberginer, kylling og poteter eller fisk og ris. Sitronpudding til dessert. Det er som Ä komme til himmelen!

Overnatting pÄ Hornbill House

Etter maten fĂžlger Isac oss til hytta hvor vi skal sove; "The Hornbill House". Det er godt vi har mobiler med lommelykt, for det er steinmĂžrkt her! Vi tre damene i Ăžverste etasje og mannfolka i etasjen under. Kjempefint og koselig. Her er det myggnetting rundt sengene og et flott bad innenfor soverommet. Vi er kjempeslitne og sovner fort.

Jungel-lyder og et fantastisk morgenlys

Dagen begynner tidlig i jungelen, og det er fantastisk Ä hÞre fuglesangen og alle de fremmedartede lydene som toner i mot meg da jeg kommer ut rundt 06:15. Lyset er ogsÄ veldig spesielt.

Etter en nydelig frokost er vi klare for safari, og litt over kl. 08:00 mÞter vi guiden Isac og sjÄfÞren Simon. Vi setter oss i landcruiseren og kjÞrer mot Nshara Gate, som er inngangen til parken fra nord. Det er to innganger til og ved begge inngangene er det lodger. Inne i selve nasjonalparken er det et dyrere overnattingssted og to plasser det gÄr an Ä campe med telt.

Ved inngangen betaler Asaph for Ä komme inn. Her er grensevakter med gevÊr, bestemte, men veldig hyggelige. Vi kjÞrer langs "Zebra Track" og bÄde guiden og Asaph forteller om parken.

Game-drive i Lake Mburo

Vi har ikke kjÞrt langt fÞr vi mÞter antiloper, vortesvin og mange nydelige fugler. SÄ plutselig kommer sebraene lÞpende, ogsÄ sÄ nÊre. SÄ gÞy! Biskop James har aldri vÊrt pÄ safari fÞr, sÄ han storkoser seg som en unge. Vi ser topi, eland, impala, defessa waterbuck (alle antilopearter), afrikansk bÞffel, mange apekatter og utrolig mange flotte fugler. Blant annet var det moro Ä se disse majestetiske grÄ kronetranene, som er Ugandas nasjonalfugl, pÄ nÊrt hold.

Cruise pÄ Lake Mburo

Vi kjÞrer ned mot innsjÞen for nÄ skal vi pÄ bÄttur. Vi mÄ passere nok en kontrollstasjon med bom og kjÞrer mot Rwonyo Rest Camp, hvor det gÄr an Ä overnatte og her ligger det ogsÄ en restaurant. Her ligger smÄbÄtene pÄ rekke og rad, men vi skal bruke den store bÄten, og mÄ ha pÄ redningsvester, enten vi vil eller ei. James har kjÞpt bananhatter til oss alle, sÄ vi syns vi mÄ ta dem pÄ, selv om jeg fÞler meg mere vel med capsen.

En hyggelig kar kommer og presenterer seg og skal guide oss pÄ sjÞen. Han er veldig kunnskapsrik og vi fÄr ganske snart se flodhestene som ligger og vaker i vannflata. Her er det ogsÄ mange flotte fugler og vi fascineres av den afrikanske fiskeÞrnen som sitter hÞyt til vÊrs i de kjempestore trÊrne. Langs vannet er det mye papyrus.

Krokodillen kommer

Plutselig fÄr vi se enn stor krokodille som sikkert har ligget og solt seg pÄ bredden. Den hÞrer nok vi kommer og beveger den svÊre kroppen ganske sÄ grasiÞst og raskt mot vannflata. Det gÄr sÄ fort at kameraet ikke rakk Ä fÄ med seg hendelsen, men vi har sett den.

Lunsj pÄ Kimbla-Montana-lodgen

Tilbake i bilene gÄr ferden mot Kimbla-Montana telt-leir, hvor vi skal spise lunsj. Det er en lodge i Þvre prisklasse og spisestedet og fellesrommene er vakkert mÞblert.

En liten og intim luksusleir, i en vakker setting med en avslappet atmosfÊre. Dette er ogsÄ et ideelt sted Ä nyte den afrikanske villmarken og starte eller avslutte en safari i Uganda. Lodgen ligger pÄ en bakketopp, og her nyter vi en tre-retters middag mens vi skuer utover et fantastisk landskap. Vi tar oss god tid og slapper godt av etter maten.

Neste stopp er "Ørnereiret" - Eagle's Nest

SÄ blir det Ä fÞlge Impala Track-ruten i ca 10 km mot Sanga Gate, utgangen pÄ vestsiden av parken. Her blir det stopp og sjekking igjen, og sÄ bÊrer det rett til fjells, til lodgen "Eagle's Nest". Det har begynt Ä regne, og det er ikke mÄte pÄ regn nÄr det fÞrst regner. Veiene er smale og svingene, sÄ jeg holder for Þyene flere plasser. Men Simon er en god sjÄfÞr, og vi passerer smÄ huskruller langs veien, hvor folk er travelt opptatt med hverdagslige gjÞremÄl. Vel oppe pÄ den lille parkeringsplassen stÄr tre damer med oppslÄtte paraplyer og venter pÄ oss. Vi gÄr den siste, bratte kneika opp til "Ørnereiret", som ogsÄ er en teltleir.

Resepsjon, restaurant og bar er et stort rom med bord og stoler, og overnattinga foregÄr i telt i senger, med et slags overbygg, og dette er budsjett-klasse. Men utsikten her er spektakulÊr og kan ikke mÄle seg med noe. Det mÄ vÊre spennende Ä overnatte i telt og du kan hÞre lÞvebrÞl og mange andre spennende lyder i natten...

Her er det flere andre folk ogsÄ, noen er klare for "game drive" i parken og noen sitter og spiser ved bordene. Vi fÄr servert juice og popcorn og fÄr ladet mobilene vÄre.

Vel nede igjen tar vi samme veien tilbake til Rwakobo Rock, - og plutselig ser vi giraffer! Vi roper ut og Simon stopper bilen. HÞyreiste og majestetiske gÄr de i raskt tempo et stykke fra oss inne i bushen. SÄ flotte dyr! Vi ser ogsÄ en hel gjeng med zorillaer (mini gorillaer) som leker og har det gÞy. Vel framme ved bilen vÄr i 16-tiden tar vi farvel med Isac og Simon og starter pÄ hjemveien. Det er over for denne gang, men du og gÞy det var! Bare sÄ altfor kort! Ikke fikk vi se solnedgangen og ikke fikk vi badet i bassenget og kost oss i hengestolene pÄ lodgen. Vi har noe til gode...

GribbemĂžte og langhorna kuer

Vi ligger en time etter skjema og mÄ fÞrst tilbake de ni kilometerne pÄ den grusomme veien fÞr vi kommer til hovedveien. Vi kjÞrer i snilefart. Plutselig ser vi en stor flokk med gribber som har funnet et bytte og sitter rundt det i en stor sirkel.

Et sted blir veien sperret av en stor flokk med langhorna kyr, og det er ikke akkurat enkelt for James, som bare mÄ kjÞre mot dem og gjennom flokken for Ä komme fram. De flytter seg nemlig ikke fÞr de blir dyttet pÄ.

Endelig er vi tilbake pÄ hovedveien mot Kampala og Forest Cottages. Det er kaos-veier, ingen gatelys og vi blir stadig blendet av lys. Det er helt mÞrkt langs veien, men markedene er oppe. Folk fyrer bÄl, og de har satt opp smÄ lykter der de sitter ved sine smÄ boder med bananklaser, og sirlig oppsatte "pyramider" av tomater og poteter. HÄpet er at det skal friste noen til Ä stoppe og handle.

SÄ fort det er litt kÞ, og trafikken stopper litt, springer selgerne ut i veibanen og inn imellom alle bilene og byr fram sine varer. Det vÊre seg grilla kjÞtt pÄ pinne, grilla bananer, stekte gresshopper eller grilla mais. Innimellom disse kjÞrer boda-boda-syklene, sÄ her mÄ en ha beinet pÄ bremsen hele tiden. Det er ofte flere passasjerer enn en pÄ sykkelen og den kan ogsÄ vÊre overlesset med saker og ting...

Det er slitsomt og vi kjÞrer mellom 40-60 km i timen. En sjelden gang er vi oppe i 80. Eksosen merkes godt nÄr vi nÊrmer oss Kampala og vi drÞmmer om en oksygenmaske. Ja, sÄ forferdelig er det pÄ veiene her! Vi er heldige som kan dra hjem til ren luft i Norge, mens stakkars alle disse menneskene som mÄ leve her i eksosen...

Vi kjÞrer inn gjennom portene pÄ Forest Cottages kl. 22:45, og har brukt nesten seks timer pÄ 25 mil. Veien er kort til senga i kveld, men vi er fulle av inntrykk!

Mitt tips: Ha minst to netter pÄ safari. FÄ med deg solnedgangen og ta bÄde dag- og natt-safari. Da fÄr du god tid til Ä slappe av pÄ lodgen ogsÄ. Du er alene med tankene, kan nyte naturen og en dag ved bassenget. Safari gir en god opplevelse og du vil ikke angre!